تفاوت بورسیه و اسکالرشیپ|انواع بورسیه های تحصیلی

دسته بندی: عمومی

2020/09/27


بورسیه های تحصیلات تکمیلی کدام ها هستند؟

به زبان ساده، بورس تحصیلی در مقطع تحصیلات تکمیلی مبلغی است که به یک دانشجو ارائه می شود تا به او کمک کند هزینه های دوره کارشناسی ارشد (یا نوع دیگری از دوره های تحصیلات تکمیلی) را تأمین کند. برخلاف وام تحصیلات تکمیلی، بورسیه تحصیلی نیازی به بازپرداخت ندارد.

همچنین ممکن است با ارجاع به انواع دیگر بودجه روبرو شوید. تفاوت بین اسکالرشیپ تحصیلی و بورسیه تحصیلی همیشه مشخص نیست، اما در اینجا یک راهنمای خلاصه وجود دارد:

  • اسکالر شیپ ها (Scholarships) به "بهترین" دانشجویانی که متقاضی فاند هستند، اهدا می شود (گاهی اوقات "شایسته محور" نامیده می شوند)
  • بورسیه ها (Bursaries) معمولاً به دانشجویانی تعلق می گیرد که از شرایط اقتصادی خاص برخوردار باشند و درصورت نگرفتن بورسیه نمی توانند در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کنند (به احتمال زیاد "مبتنی بر نیاز" هستند)
  • استودنت شیپ ها (Studentships) معمولاً برای کار در مقطع دکترا به عنوان فاند مرتبط با یک پروژه تحقیقاتی خاص تعلق می گیرد.

خیلی در مورد اسامی این فاند های تحصیلی نگران نشوید: اگر فاندی وجود دارد که واجد شرایط آن هستید، برای آن اپلای کنید!

ارزش اسکالرشیپ های کارشناسی ارشد

ارزش و مزایای هریک متفاوت است (و همچنین شهریه کارشناسی ارشد نیز متفاوت است). برخی فقط برای کمک به هزینه های زندگی شما هستند. برخی دیگر "فاند کامل" را تأمین می کنند که تمام (یا حداقل بیشتر) هزینه هایی را که باید در دوره تحصیلات تکمیلی متحمل شوید، پوشش می دهد.

بورسیه دانشگاه ها

بیشتر دانشگاه ها، در انگلستان و کشورهای دیگر، نوعی فاند برای دانشجویان کارشناسی ارشد خود ارائه می دهند. آنها این کار را به چند روش مختلف انجام می دهند:

تخفیف فارغ التحصیلان (Alumni discounts) برای دانشجویان کارشناسی ارشد که قبلاً در همان دانشگاه دوره کارشناسی را گذرانده اند، هزینه های دوره را کاهش می دهد. معمولا این تحفیف حدود 10٪ است، اما با داشتن برخی شرایط خاص که هر دانشگاه مشخص می کند، می توانید بیشتر نیز تخفیف بگیرید.

معافیت از هزینه ها  (Fee waivers)شهریه کارشناسی ارشد شما را پوشش می دهد. دانشگاه هیچ هزینه ای برای دوره شما دریافت نمی کند، اما شما هنوز هم باید هزینه های زندگی خود را تأمین کنید.

بورسیه های تحصیلی آکادمیک (Academic scholarships) معمولاً به صورت پکیج های فاند قابل ملاحظه ای هستند که به بهترین دانشجویانی که متقاضی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد خاصی هستند، اعطا می شود. غالباً تعداد انگشت شماری از این نوع بورس تحصیلی برای هر دوره در دسترس است، اما این امر نمی تواند شما را برای درخواست این بورس تحصیلی متوقف کند. برخی از دانشگاه ها طرح های بورس تحصیلی گسترده تری را در تمام رشته های خود ارائه می دهند – که معمولاً به این موارد بورسیه های معاون آموزشی (vice-chancellor's scholarships) ، گفته می شود.

بورسیه های مبتنی بر نیاز (Need-based bursaries) معمولاً برای حمایت از دانشجویان در زمینه های خاص و گسترش مشارکت در تحصیلات تکمیلی طراحی می شوند. نمونه های معمول شامل بورس تحصیلی برای دانشجویان محروم، یا دانشجویان بین المللی از کشورهای خاص است.

 

در صفحه بورسیه های سایت اپلای پلاس برای فاند های ارائه شده توسط دانشگاه ها برای تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی، می توانید اطلاعات بیشتری در مورد این گزینه ها کسب کنید، یا نگاهی به بورس های تحصیلی در دسترس بیندازید.

 

بورسیه های بین المللی

برخی از بورس های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد به طور خاص برای حمایت از دانشجویان بین المللی طراحی شده اند. نمونه های متداول بورسیه های بین المللی کارشناسی ارشد عبارتند از:

جوایز دانشگاهی (University awards) که مشابه بورسیه هایی است که بالاتر درمورد آنها صحبت کردیم. ممکن است به دانشجویان کشورهای خاص ارائه شود یا در دسترس همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بین المللی در دانشگاه باشد.

بورسیه های ملی (National scholarships) توسط دولت ها، وزارتخانه های آموزش و پرورش و سایر نهادهای ملی تهیه فاند برای تشویق و حمایت از دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور ارائه می شود. یک نمونه خوب از این موارد می توان به بورس های تحصیلی عالی انگلیس و بورسیه های مشترک المنافع اشاره کرد. کشورهای دیگر بورسیه های بین المللی خود را از طریق سازمان هایی مانند DAAD آلمان یا موسسه سوئدی کشور سوئد ارائه می دهند.

طرح های مبادله ای (Exchange schemes) بین دو یا چند کشور برای کمک به دانشجویانشان در خارج از دانشگاه در دانشگاه های دیگر تنظیم شده است. یک مثال خوب در این مورد کمیسیون فولبرایت ایالات متحده و انگلیس است.

بورس های تحصیلی بین المللی معمولا به صورت فول فاند هستند که هزینه های زندگی و تحصیل و گاهی هزینه های سفر را نیز تأمین می کنند. می توانید اطلاعات بیشتر در مورد آنها را در صفحه بورسیه اپلای پلاس مشاهده کنید.

بورسیه و کمک هزینه های خیریه ها و تراست ها

علاوه بر دانشگاه ها و دولت، بسیاری از سازمان های مستقل دیگر نیز بودجه تحصیلات تکمیلی را تأمین می کنند. برخی از این سازمان ها، بورسیه های دانشگاه ها را برای کمک به دانشجویان تامین می کنند، اما بیشتر آنها از دانشجو به صورت مستقیم اپلیکیشن می پذیرند. نمونه هایی از این سازمان ها شامل ارگان های بزرگی مانند Wellcome Trust انگلیس و همچنین گروه های میراث محلی، موسسات خیریه تحقیقات پزشکی یا خدمات ارتباطی است. و طرح های سرمایه گذاری که توسط شرکت های تجاری تأمین می شوند. مبالغ  این بورسیه ها و معیارهای واجد شرایط بودن آنها تقریباً به اندازه سازمان هایی که آنها را ارائه می دهند متفاوت است.

ترکیب بورسیه های تحصیلی با فاندهای دیگر کارشناسی ارشد

در اکثر موارد می توانید بورس تحصیلی تحصیلات تکمیلی را با کمک های مالی دیگری مانند وام های کارشناسی ارشد، کار نیمه وقت یا حتی بورس های تحصیلی دیگر ترکیب کنید. برخی از جوایز، مانند معافیت از هزینه ها، با این حساب طراحی شده اند (زیرا باید برای تأمین هزینه های زندگی، فاند بیشتری پیدا کنید). از سوی دیگر، هزینه کامل دوره کارشناسی ارشد اغلب به این معنی است که دانشجویان باید وام های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را با بودجه اضافی برای بورس تحصیلی بالا ببرند.

نحوه درخواست بورس تحصیلی کارشناسی ارشد

هر کدام از بورسیه های تحصیلات تکمیلی برای اپلیکیشن، شرایط خاص خود را دارند و مهم است که قبل از درخواست برای آنها، این موارد را بررسی کنید (یا اگر مطمئن نیستید از آنها سوال کنید).

به طور کلی، برای درخواست بورس تحصیلی یا اسکالرشیپ به موارد زیر نیاز دارید:

جزئیات دوره خود - مطمئن شوید که بورسیه تحصیلی را برای کدام اساتید می خواهید (اگر از قبل استادتان مشخص نیست). برخی از جوایز و بورسیه ها ممکن است فقط برای دانشجویانی باشد که قبلاً برای تحصیل پذیرفته شده اند (قبل از درخواست برای بورسیه این مورد را بررسی کنید).

بیانیه شخصی - این مورد با انگیزه نامه ای که برای کارشناسی ارشد خود می نویسید، کمی متفاوت است. بیانیه شخصی برای یک برنامه بورسیه یا فاند، باید این موضوع را توضیح دهد که چرا شما فرد مناسبی برای دریافت این پشتیبانی هستید.

مدارک لازم - برخی از بورس های تحصیلی مبتنی بر نیاز فقط برای دانشجویانی در دسترس خواهد بود که در صورت نگرفتن بورسیه، توانایی تحصیل ندارند. برخی از نهادهای مالی خاص (مانند موسسات خیریه کوچک) اگر از قبل بودجه دیگری در اختیار داشته باشید ( و باز هم احتیاج به کمک دارید) احتمالاً از شما پشتیبانی خواهند کرد. برخی از بورس های تحصیلی معتبر و رقابتی ممکن است به اطلاعات دقیق تری مانند کارنامه علمی، توصیه نامه یا حتی چشم انداز شغلی نیاز داشته باشند. همیشه قبل از درخواست، شرایط را بررسی کنید.

نکات کاربردی زیر به شما کمک می کند تا با موفقیت برای بورسیه های کارشناسی ارشد اقدام کنید:

از قبل برنامه ریزی کنید – جمع آوری یک اپلیکیشن خوب برای دریافت فاند کارشناسی ارشد، زمان می برد و ممکن است بخواهید برای بیش از یک گزینه بورس تحصیلی اقدام کنید. عجله نکنید و یک پلن خیلی خوب بچینید و برنامه ریزی شده عمل کنید.

معیارهای واجد شرایط بودن را بررسی کنید – اسکارشیپ ها معمولاً واضح تر از انواع دیگر فاند تحصیلات تکمیلی هستند: آیا شما فقط فارغ التحصیل یک دانشگاه خاص، شهروند یک کشور خاص، یا دانشجویی با سوابق خاص هستید؟ بررسی این جزئیات اطمینان می دهد که وقت خود را تلف نمی کنید.

مانند یک سرمایه گذار فکر کنید - بورس تحصیلی فقط برای کمک به پرداخت هزینه های دوره های کارشناسی ارشد وجود ندارد: آنها همچنین اهداف گسترده ای مانند حمایت از کاری در موضوعات خاص یا گسترش مشارکت در تحصیلات تکمیلی دارند. از اپلیکیشن خود برای نشان دادن تناسب شما برای گرفتن فاند استفاده کنید.

به طور کلی، بهترین توصیه این است که جستجوی بورسیه خود را زود شروع کنید و درخواست خود را برای هر بورس تحصیلی تنظیم کنید.

 


دیدگاه کاربران